System ERP – czym różni się od CRM?

Każda firma w ramach swojej działalności dochodzi do momentu, w którym potrzebuje rozbudowanej i jednolitej bazy danych, dzięki której w sposób efektywny będzie mogła zarządzać wszystkimi działami w swoim przedsiębiorstwie, a jednocześnie bez przeszkód kontaktować się ze swoimi klientami i mieć dla nich zawsze aktualne informacje, np. odnośnie stanów magazynowych. W tym celu musi wdrożyć system zarządzania ERP – https://positiveretail.pl/system-zarzadzania-erp-crm/.

Czym różni się system zarządzania ERP od CRM?

Wiele firm korzysta z systemów, które pozwalają im wysyłać automatyczne monity do klientów, a także zapisywać ich aktywność i przesyłać oferty reklamowe, które pojawiają się w wyszukiwarce internetowej. Z kolei do tych klientów, którzy zakupili produkty i usługi wysyłać dopasowane oferty na adres e-mail, z którego korzystali przy zakupach. To wszystko zapewniają systemy CRM. Jednak nie są one zintegrowane w żaden sposób z działem produkcyjnym czy magazynowym przez co komunikacja odnośnie ewentualnej zmiany zamówienia trwa dłużej. Dzięki skorzystaniu z systemu zarządzania ERP można zintegrować wszystkie działy w firmie, które komunikują się ze sobą znacznie szybciej, a także mają dostęp do wszystkich niezbędnych danych. Dzięki temu dział sprzedaży na bieżąco ma informacje o tym, jaki jest stan magazynowy i może na bieżąco korygować ofertę w sklepie internetowym, tak by informacje o dostępności produktów były jak najbardziej aktualne. Dodatkowo system zarządzania ERP zawiera w sobie również moduł przeznaczony dla księgowości. Dzięki temu dane dotyczące sprzedaży są automatycznie przesyłane do działu księgowego, który przygotowuje faktury dla klientów i zajmuje się rozliczeniem wszystkich działów w firmie.

Sprzedaż a produkcja – relacje w obydwu systemach

Zintegrowanie działu sprzedaży i produkcji za pośrednictwem systemu zarządzania ERP pozwala również zoptymalizować produkcję, do tego stopnia, by maksymalnie ograniczyć marnotrawstwo oraz zbyt rozbudowane magazyny. Takich udogodnień nie daje system CRM, który nastawiony jest tylko i wyłącznie na relację sprzedawca-klient, z pominięciem wszystkich składowych tego procesu oprócz marketingu i samej sprzedaży.

Dla kogo system ERP, a dla kogo CRM?

System zarządzania ERP jest idealnym rozwiązaniem dla średnich i dużych przedsiębiorców, którzy posiadają wiele działów w firmie wymagających integracji, a do tego obsługują tysiące, a nawet setki tysięcy klientów. Oczywiście, z systemu ERP skorzystać mogą także małe firmy, które nastawione są długofalowo na większą ekspansję na rynku. System CRM wystarczy firmom, w których ruch miesięczny w sklepie internetowym jest nieduży i są w stanie bez przeszkód planować kolejne dostawy. Z drugiej jednak strony system zarządzania ERP pozwala również na kontrolowanie stanu finansowego i raportów finansowych, co jest przecież ważne dla wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od wielkości obrotów w firmie. Pozwala również w lepszy, bardziej celowy sposób planować kampanie produktowe w sieci, ze względu na dostęp na bieżąco do wyników finansowych i zainteresowania określonymi produktami. Oczywiście sprzedając kilkadziesiąt do kilkuset produktów w miesiącu można to kontrolować i bez systemu, niemniej jednak automatyczne raportowanie jest znacznie szybsze i pozwala zaoszczędzić swój czas i energię i przeznaczyć go na planowanie kampanii marketingowych w sieci czy zawiązywanie nowych umów z kontrahentami.

Reasumując system ERP może być skutecznym rozbudowanym narzędziem do zarządzania firmą, niezależnie od jej wielkości. Zatem korzystający z systemów CRM powinni zastanowić czy nie lepiej uczynić je składową większego i w pełni zintegrowanego systemu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *